Waarom je domeinnaam kiezen lijkt op je eerste tattoo

2025-07-03

Je kent het wel. Je hebt een briljant idee voor een website, app, of hobbyproject dat ooit misschien wereldberoemd wordt, maar eerst moet je nog 'even' een domeinnaam kiezen. Klinkt makkelijk? Think again.

Want kiezen welke naam je jaren zult gebruiken, op al je e-mails, in je code, op visitekaartjes, stickers, GitHub-pagina, en wie weet zelfs je volgende hoodie… dat is niet niks.

Sterker nog: het lijkt verdacht veel op het zetten van je eerste tattoo.

Het is (bijna) voor altijd

Ja, technisch gezien kun je een domeinnaam opzeggen. Maar eerlijk: dat doe je niet. Je gebruikt hem. Je projecteert je identiteit erop. Je bouwt dingen. Je deelt hem met klanten, collega’s en internetvrienden.

Net zoals een tattoo op je arm of nek, wordt je domeinnaam iets waar mensen je aan herkennen.

Je gaat die dus niet zomaar veranderen. Behalve misschien als je in een existentiële techcrisis zit en alles opnieuw wil beginnen met een .io domein. Been there.

De spijt komt altijd te laat

Je denkt: ‘mooie naam, klinkt cool, alles is nog vrij!’
En dan gebruik je die een tijdje.

Plots dan merk je:

  • Mensen typen het altijd verkeerd. Google knows.

  • Je moet het altijd spellen aan de telefoon.

  • De .be is vrij, maar de .com gaat naar een of andere louche crypto site.

  • Je hebt per ongeluk een woordgrap gemaakt. In een taal die je niet spreekt.

Net als bij een tattoo van ‘Carpe Diem’ in Comic Sans, komt het moment van zelfreflectie pas ná het zetten.

Je denkt dat het één project is, maar het groeit uit tot een levensstijl

Die domeinnaam die je kocht voor ‘even wat testjes’?
Vijf jaar later run je er een semi-populaire blog op, forward je e-mails, en host je je Mastodon-node erop.

Oeps.

Net als die kleine robot-tattoo op je schouder die nu het centrale thema is van al je techwear, stickers en conferentiebadges. Zo gaat dat.

Iedereen heeft er een mening over

“Waarom geen .tech genomen?”
“Serieus, met een streepje?”
“Je had écht die .dev moeten pakken toen hij nog vrij was.”
“Ik had ooit exact die naam, maar dan in 2003.”

Iedereen wordt ineens domeinnaam-adviseur. Je negeert ze, natuurlijk, maar diep vanbinnen weet je dat één van hen misschien toch een punt had.

Maar uiteindelijk… het is 100% van jou

En dat is het mooie.

Je domeinnaam is je statement. Je digitale stempel.
Of hij nu strak, cheesy, onuitspreekbaar of briljant is. Hij past bij jou (of bij dat alter-ego dat je coderend in het donker hebt opgebouwd).

Net als je eerste tattoo: het hoeft niet perfect te zijn. Als het maar echt is.

TL;DR

Een domeinnaam is als een tattoo:

  • Denk er even over na voordat je klikt en beslist.

  • Check hoe het eruitziet op alle plekken, in code, in merch…

  • Laat je niet gek maken door trends.

  • En vooral: own it.

En als het toch misloopt?

Redirects zijn de laserbehandeling van het internet. 301 is our friend.

Wil je hulp bij een domeinnaam brainstorm, of zoek je iets zo uniek dat zelfs AI het niet kan verzinnen?
Kom langs bij 1ago.be, wij zetten geen inkt, maar wél DNS-records die blijven plakken.